Iemand wekelijks of éénmalig op bezoek op je werf of bedrijf?


“Duurzame relaties opbouwen, niet gewoon verkopen”


Jeffrey Dhaese is twee dagen per week op de baan voor Van Wiemeersch. Hij werkt er al sinds 2008 en is doorgegroeid naar zijn huidige functie. “Het was mijn eerste job, ik werk hier nog steeds erg graag. Ik ben begonnen als aanvuller, dan doorgegroeid naar baliemedewerker en vervolgens naar vertegenwoordiger. Onze job is heel divers: ik bezoek de meeste van mijn klanten twee- of driewekelijks. Bij sommige worden er nog bestellingen opgeschreven, bij anderen is er een probleem dat moet worden opgelost: kijken of een toestel nog goed werkt, of er misschien een nieuwe oplossing is, een nieuw toestel gaan demonstreren … Ik ben vaak de tussenpersoon, ik kan mijn werk niet doen zonder mijn collega’s.”

Dat beaamt ook Larry Moens, die sinds 2022 voor Van Wiemeersch werkt en voltijds de baan op gaat. “Ik was vroeger vertegenwoordiger in bevestigingsmaterialen. Voor die productgroep heb ik een innerlijke gps, voor de rest heb ik nog een kaart nodig. (lacht) Ik heb al ontzettend veel geleerd uit het contact met collega’s. De producten die we verkopen, zijn al even divers als onze klanten: aannemers, schrijnwerkers, sanitair installateurs, technische diensten … Dat houdt me scherp.
Als vertegenwoordiger moet je steeds alert blijven, steeds jezelf heruitvinden. Ik houd niet van hokjesdenken. Als je breed denkt, dan komen er dingen op je pad die je anders nooit zou tegenkomen. Maar dat kun je niet zonder de hulp van de collega’s.”

“Van Wiemeersch is een familiebedrijf. De nadruk ligt dan ook op langetermijnrelaties. Uiteraard zijn cijfers ook belangrijk, maar de klantenrelatie primeert. Als je je beloftes nakomt naar je klant, dan kun je iets opbouwen, en op lange termijn is dat voor de beide partijen het beste. Ik probeer altijd oplossingen aan te bieden in plaats van louter te verkopen.”

“Ons assortiment is zodanig uitgebreid dat we altijd wel iets kunnen verbeteren”, zegt Jeffrey. “We komen vaak binnen via de werkplaats of het magazijn, en dan zien we al waar we een meerwaarde kunnen betekenen. Ik heb een klant die tweewekelijks een tiental bidons brandstof bestelt. Ik heb hem voorgesteld om een pallet te laten leveren via ons: minder administratieve rompslomp voor ons, goedkoper voor de klant. Iedereen gelukkig. Dat is onze taak: de klant gelukkig maken, niets opsolferen waar ze toch niks mee zijn. 

Het internet is gemakkelijk, maar als je niet weet hoe iets heet of waar je er aan moet geraken, dan gaan wij op zoek naar de juiste oplossing. Dat doen we ook samen met onze leveranciers: onlangs had ik een klant die zelf een gereedschapswagen wilde samenstellen, en we zijn met een vrachtwagen van de leverancier op bezoek gegaan, opdat die klant uit het volledige aanbod kon kiezen. Dat is waar wij kunnen helpen.”

Jeffrey

Jeffrey

Interne en externe verkoop



Bjorn Van hoe

Externe verkoop

Laden
Laden